Thumbnail: By David Shankbone – Own work, CC BY 3.0
レコード会社との契約などについてツイートし続けており、その内容が連日話題になっているKanye West(カニエ・ウェスト)。先日、彼が公開した契約書から読み取れる内容をHIP HOP DNAで紹介したが、それらの話題に引き続き、カニエがツイッターにて具体的に明らかにした「レコード会社や音楽業界から求める変更点」などを今回は紹介したい。
関連記事: カニエ・ウェストが公開したレーベルとの契約書から読み取れる内容。彼は原盤権を取り戻すことができるのか?
NEW RECORDING AND PUBLISHING DEAL GUIDELINES
— ye (@kanyewest) September 20, 2020
「新たなレコーディング&パブリッシング契約のガイドラインだ。」
1. The artist owns the copyright in the recordings and songs and leases them to the record label / publisher for a limited term. 1 year deals
— ye (@kanyewest) September 20, 2020
「1。アーティストが音源と楽曲の権利を所有し、それを限定的な期間でレーベルやパブリッシャーに貸す。一年契約などだ。」
2. The record label / publisher is a service provider that receives a share of the income for a limited term. The split can be 80/20 in the artists favor
— ye (@kanyewest) September 20, 2020
「2。レーベルやパブリッシャーは、収入のシェアを限定的な期間で受け取るサービスプロバイダーである。アーティストに有利になるよう、8対2でスプリットする。」
3. DEPENDANTS
Artists must be dependent on no one but themselves to manage their catalog. You should need NO ONE else to understand the business you’re in.
— ye (@kanyewest) September 20, 2020
「3。アーティストは自らのカタログを管理するため、自らに従属的である場合を除き、誰に対しても従属的でいないこと。自分が関わっているビジネスを理解するために自分以外は一人も必要ではない。」
4. LAWYERS
the first thing that changes about Record Deals is actually lawyers.
We need Plain English contracts. A Lawyers role is to IMPROVE deals…. not charge for contracts we cannot understand or track. Re-write deals to be understandable from FIRST READ.
— ye (@kanyewest) September 20, 2020
「4。レコード会社との契約についてはじめに必要な変化は、弁護士だ。わかりやすい文章で書かれた契約書が必要だ。弁護士の役割は、契約を改善することだ。我々が内容を理解できない契約書に目を通すためにいるわけではない。初めて読んだ時にすぐに理解できるように契約内容を書き直すんだ。」
5. EQUITY & BLANKET LICENSES ARE THE MAJORITY OF FUTURE NEW INCOME.
If you’re with a major you have invested your ‘songs’ as shares in their power to get equity and deals. Almost ALL new deals now are based on ALL songs going to a store or app. The equity is the Artists
— ye (@kanyewest) September 20, 2020
「5。エクイティ&ブランケットライセンスが未来の新たな所得の大半を占めている。あなたがメジャーレーベルに所属している場合、あなたは彼らの力の中で、持分や契約を手にするために自分の楽曲を投資してきた。現代において新たな契約のほぼすべては、なんらかのストアかアプリに配信されることに基づいている。今では権利保持者の公正な取り分はアーティストのことだ。」
5. ADVANCES ARE JUST LOANS!!
On Artists re-signing these stop. Advances are Loans with 75% interest rates (or worse). NO other business in the world takes a look at the business, buys shares, starts to profit when it profits. Record Companies have to buy into you, not loan you.
— ye (@kanyewest) September 20, 2020
「アーティストに支払われる前金というのはローンのことでしかない。
前金というのは、金利が75%かそれ以下のローンだ。他のビジネスでは同じようなことは起きない。レコード会社はローンをするのではなく、あなたを買い取る必要がある。」
6. ROYALTIES
Again back to dependents. You need a business manager to read how you did? So you pay to see your money!!! NO MORE.
Royalty portals need to show (and do not now)
Every song you delivered
Every store you are in
How many streams per song
Income per song
— ye (@kanyewest) September 20, 2020
It sounds basic and logical but t does NOT exist. They focus on top earners and ZERO look at the 440 stores…. Only the top few. Artists are global. That’s why their contract territory says GLOBAL
Royalty department in EVERY label. No more separating finance teams from the music
— ye (@kanyewest) September 20, 2020
「6。アーティストは自分のストリーミング再生数やそれに応じた収入を具体的に知ることが出来るべきだ。基本的なことでロジカルに聞こえると思うが、これは実際には行われていない。」
7. PORTALS
Are not just for royalties. They are for your entire business. Every audio file, every asset, every deal stored WITH the money. Money and Music must stay together. When your term ends, download it all. Leave.
— ye (@kanyewest) September 20, 2020
「7。ポータルはロイヤリティのためだけに存在するわけではない。あなたのビジネス全体に必要なんだ。お金と音楽は共にあるべきだ。」
This is a call for all artist to unify … I will get my masters , I got the most powerful lawyer in music and I can afford them but every artist must be freed and treated fairly
— ye (@kanyewest) September 20, 2020
「これはすべてのアーティストたちが統一するための呼びかけだ。俺は自分の原盤権を取り戻す。音楽に関して最も力のある弁護士を雇った。すべてのアーティストも解放されて、公平に扱われるべきだ。」